Skip to content

Den röda trådens pedagogik

9.4.2013

Kuvat

Barbro Schauman, Cecilia Lundberg & Karolina Söderlund

Keskustelua

En klarare pedagogisk medvetenhet och en tydlig röd tråd i vårt pedagogiska utvecklingsarbete blev resultatet av den resa vi inledde i början av 2011. Då startade kampen om vem som skulle bli pedagogisk toppenhet inom Åbo Akademi och vi på Handelshögskolan tävlade med nio andra enheter.

 

Utbildningen har alltid varit en viktig del av verksamheten på vår enhet. Ekonomutbildningen har under 86 år verkat i varierande organisatoriska ramar (Vironmäki, 2007) men oberoende av organisationsform har utbildningsuppdraget alltid stått i centrum. (Björklöf, Bonsdorff, Näsi & Karlsson, 2003.) Handelshögskolan har också placerat sig väl i olika interna och nationella jämförelser (Kivinen, Hedman & Peltoniemi, 2010; Lundqvist m.fl., 2010).

 

I samband med universitetsreformen 2010 återuppstod Handelshögskolan som självständig enhet. Då gick vi in för att stärka vårt varumärke och synliggöra våra styrkor. En konkret strategisk målsättning blev att bli utsedd till pedagogisk toppenhet (Handelshögskolan vid Åbo Akademi, 2010). Prefekten tillsatte en pedagogisk ledningsgrupp med uppgift att koordinera det pedagogiska utvecklingsarbetet.

 

Pedagogiska ledningsgruppens första uppdrag blev att sätta ihop en ansökan om toppenhetsstatus. Den processen blev en resa in i pedagogiska traditioner och didaktiska val. Vi insåg snart att vi egentligen är ganska lika.

 

Handelshögskolan består av fem olika ämnen men har en enhetlig pedagogisk bas: en stor del av undervisningen inom Handelshögskolans väggar grundar sig på Dewey’s principer (Stensmo, 2007). Olika former av konstruktivistisk pedagogik används inom alla ämnen och vi föredrar studentcentrerade arbetsmetoder i enlighet med EU:s anvisningar (Attard, Di Iorio, Geven & Santa, 2010).

 

Ett av våra huvudsakliga mål är att lära våra studenter att tänka kritiskt och stöda dem i att förstå hur de lär sig. Hela deras yrkesaktiva karriär kommer de att behöva lära sig nytt.

 

Förmågan att arbeta i grupp betonas men vi uppmuntrar också varje studerande att utveckla sin individuella kompetens. Utbildningen skall ge gedigna kunskaper, problemlösningsförmåga och redskap för kommunikation.

 

Läraren är i sig inte kunskapskälla utan fungerar mera som en guide som stöder och visar på alternativ. Läraren är en mentor som stöder studenterna i processen att skapa ny kunskap och att använda den i praktiken. (Lea, Stephenson & Troy, 2003.)

 

I maj 2011 blev det klart att Handelshögskolan nådde sitt mål – vår enhet blev utsedd till den ena av Åbo Akademis två toppenheter inom utbildningen. Under vårt första år har vi benchmarkat med toppuniversitet i Norden (ARWU, 2011). På basen av våra erfarenheter har vi nu utarbetat en process i fyra steg för att utveckla vår utbildning. Lärande i Fokus (LiF) kallar vi processen och den består av

 

  • kartläggning av nuläge
  • kritisk genomgång
  • utvecklingsarbete
  • uppföljning.

 

Tre strategiska målsättningar utgör stommen i vår pedagogiska strategi och går som en röd tråd genom vårt utvecklingsarbete. Dessa mål är därför också huvudteman för LiF-processen.

 

1. Studenterna i centrum

Det är studenten som skapar sin egen kunskap på basen av sina erfarenheter, ensam eller gärna i grupp. 

2. Teoribaserad utbildning med stark praktisk förankring

Vi ska erbjuda forskningsbaserad, arbetsmarknadsrelevant och näringslivsnära utbildning. 

3. Utbildning och fortbildning av vår personal

Vi reserverar tid och plats för individuell kompetensutveckling.

 

Nu analyserar alla ämnen sin egen verksamhet. På grund av att ämnena är olika kan också processerna vara olika. I den kritiska genomgången rekommenderar vi involvering av utomstående experter med andra synsätt och infallsvinklar. På detta sätt får alla ämnen vara med och dela på de extra resurser som toppenheterna har till sitt förfogande.

 

Två gånger per år ordnar vi LiF-seminarier där alla ämnen deltar och berättar om sina insikter och framsteg. På så sätt kan vi lära av varandra.

 

Vi kommer under våren att slutföra de första processerna och återkommer senare med rapporter om hur vårt utvecklingsarbete enligt den röda trådens pedagogik framskrider.

 

Barbro Schauman är ordförande och Karolina Söderlund är ordinarie medlem för den pedagogiska ledningsgruppen vid Handelshögskolan vid Åbo Akademi. Cecilia Lundberg är projektkoordinator för Handelshögskolans toppenhet inom utbildningen vid Åbo Akademi 2011–2015.

 

REFERENSER

ARWU (2011). Academic ranking of world universities. Shanghai Ranking Consultancy. Hämtad 16.11.2012, http://www.arwu.org/ARWU2010.jsp

Attard, A., Di Iorio, E., Geven, K. & Santa, R. (Eds.). (2010). Student-centred learning. Toolkit for students, staff and higher education institutions. Brussels: The European Student´s Union, Education and Culture.

Björklöf, D., Bonsdorff, E., Näsi, S. & Karlsson, O. (2003). Extern utvärdering av ekonomie magistersutbildningen vid ekonomisk-statsvetenskapliga fakulteten 2003. Åbo Akademi. Hämtad 21.11.2012, http://www.abo.fi/personal/media/2887/esf_em2003.pdf

Handelshögskolan vid Åbo Akademi (2010). Strategi för Handelshögskolan. Handelshögskolan vid Åbo Akademi.

Kivinen, O., Hedman, J. & Peltoniemi, K. (2010). Kohti parasta A-luokkaa. Tutkimuksen ja opetuksen tuloksellisuus suomalaisyliopistoissa. Turun yliopisto. Koulutussosiologian tutkimuskeskus. Hämtad 22.11.2012, http://www.doria.fi/handle/10024/66348

Lea, S.J., Stephenson, D. & Troy, J. (2003). Higher education student´s attitudes to student-centered learning: beyond ”educational bulimia”? Studies in Higher Education, 28, 321–334.

Lundqvist, R., Löfström, E., Hokkanen, A.S., Lindesjöö, E., Westermarck, C.-M., Raaheim, A. & Lundin, K. (2010). Auditering av kvalitetssäkringssystemet vid Åbo Akademi. Publikationer av Rådet för utvärdering av högskolorna 4/2010. Hämtad 20.11.2012, http://www.kka.fi/index.phtml?C=751&l=sv&product_id=211&s=174

Stensmo, C. (2007). Pedagogisk filosofi. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur.

Vironmäki, E. (2007). Kafferummet. Festskrift tillägnad den 80-åriga Åbohanken 1927–2007. Åbo Akademi University.

 

PDF

No comments yet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s