Skip to content

Pohjoismaalais-balttilaista keskustelua ja jaettuja kokemuksia yliopisto-opetuksen kehittämisestä

26.3.2015

Anne Nevgi

E-PF-Kongressit ja uutiset

Nordic-Baltic Network in Higher Education Development -tapaaminen Helsingissä 9.–10.12.2014

Lähes 50 yliopisto- ja korkeakouluopetuksen kehittäjää Suomesta, Ruotsista, Virosta, Tanskasta, Puolasta ja Islannista kokoontui Helsinkiin keskustelemaan ja jakamaan kokemuksiaan yliopisto-opetuksen kehittämisestä. Helsingin yliopistossa tapaamisen järjestämisestä vastasivat yliopistopedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikön yliopistonlehtori Anne Nevgi ja koulutussuunnittelija Bettina Lindfors yhteistyössä pedagogisten yliopistonlehtorien Laura Hirston, Monica Londenin, Juha Himankan, Marjo Vesalaisen ja Eeva Pyörälän kanssa.

Edellinen workshop järjestettiin Lundissa Ruotsissa joulukuussa 2013. Lundin tapaamisen pohjalta oli ennen tapaamista muodostettu neljä teemaa yhteisesti käsiteltäviksi:

  1. opetuksen kehittäjien ammatillinen kehittyminen ja kompetenssit (professional development and competence of educational developers),
  2. tutkimusperustainen koulutuksen kehittäminen (Research-based educational development),
  3. koulutuksen kehittämisen tutkimus (Research on educational development) ja
  4. verkoston tarjoamien yhteisten kurssien kehittäminen (Developing ideas for the common courses of educational and pedagogical development).

Tapaaminen alkoi tervetulotoivotusten jälkeen Learning café -ryhmätyöskentelyllä, jossa työstettiin ja keskusteltiin näistä teemoista. Lounaan jälkeen Opettajien akatemian toimintaa esittelivät pedagoginen yliopistonlehtori, dosentti Auli Toom sekä Opettajien akatemian jäsenet yliopistonlehtori Chiara Lombardini ja yliopistonlehtori Minna Autio. Opettajien akatemia herätti paljon kiinnostusta ja keskustelua. Osallistujille tarjottiin myös mahdollisuus tutustua Helsingin historiaan ja kulttuuriin pedagogisena kävelynä Siltavuorenpenkereeltä yliopiston päärakennukselle. Pedagogisen kävelyn olivat suunnitelleet ja organisoineet pedagogiset yliopistonlehtorit Eeva Pyörälä (lääketieteellinen tiedekunta) ja Laura Hirsto (teologinen tiedekunta), ja tämä kävely ja sen aikana käydyt keskustelut saivat paljon myönteistä palautetta. Ensimmäinen päivä päättyi ravintola Bryggaressa, jossa illan ikimuistettavasta ja ihanasta lauluohjelmasta vastasi duo Kaksinainen (Laura Hirsto ja sisarensa Jenni Hirsto).

Keskiviikkoaamu alkoi tiistain Learning café -työpajojen tuotosten jatkotyöstämisellä teemojen mukaisissa pienryhmissä, ja ryhmätöiden tulokset jaettiin kaikille päivän päätteeksi. Sitä ennen Heikki Hervonen kertoi, miten iPadit on otettu opetuskäyttöön lääketieteellisessä tiedekunnassa. Anna Parpala ja professori Sari Lindblom-Ylänne puolestaan kertoivat Learn-hankkeesta ja siinä kehitetystä opiskelijoiden opiskelukokemuksia kartoittavasta mittaristosta.

Työpajoissa työstetyt teemat johtivat yhteisiin sopimuksiin siitä, miten jatketaan yhdessä. Yhteinen tahtotila verkoston toiminnan edelleen kehittämiseksi oli vahva. Seuraava tapaaminen järjestetään Islannissa 24.–27.11.2015.

Kirjoittaja toimii yliopistopedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikön yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa.

INTERNETSIVUT

http://blogs.helsinki.fi/nordic-baltic/

Nevgi_kuva2
Anna Wach-Kakolewicz (vas.), Matti Lappalainen, Anne Nevgi, Laura Hirsto, Maija Lampinen, Mari Murtonen ja Taavi Vaikjärv osallistuivat keskiviikkoaamun työpajaan. Kuva: Eeva Pyörälä.

Nevgi_ryhmäkuva
Pohjoismaalais-balttilaiset opetuksen kehittäjät ryhmäkuvassa Helsingin yliopiston Athena-rakennuksen portaikossa. Kuva: Matti Lappalainen.

PDF

No comments yet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s