Skip to content

Creativity and innovation in higher education – EARLIn SIG 4 Higher Education -konferenssin kuulumisia

3.12.2012

Anne Nevgi & Mari Murtonen

 

European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) on Euroopan suurin ja tunnetuin oppimisen ja opetuksen tutkimukseen keskittyvä järjestö. Sen erityisryhmä 4 (Special Interest Group, SIG), Higher Education, järjesti yhteistyössä Tallinnan yliopiston kanssa konferenssin ”Creativity and Innovation in Higher Education” Tallinnassa 14.–17.8.2012 (ks. http://www.tlu.ee/EARLI_SIG_2012). Higher Education -ryhmän tutkimus kohdistuu opetukseen ja oppimiseen korkeakoulu- ja yliopistokonteksteissa, ja siinä on jäseniä noin 200. EARLI järjestää joka parittomana vuonna suuren koko yhteisön konferenssin, ja joka parillisena vuonna EARLIn erityisryhmät järjestävät omia konferenssejaan joko itsenäisesti tai yhdessä toisten erityisryhmien kanssa.

 

Higher Education -konferenssiin osallistui 72 tutkijaa ja opettajaa Belgiasta, Englannista, Hollannista, Hongkongista, Japanista, Kanadasta, Saksasta, Suomesta, Tanskasta ja Virosta. Suomesta tuli eniten osallistujia, yhteensä 22 henkilöä. Konferenssin avasi Tallinnan yliopiston vararehtori Eve Eisenschmidt, ja ensimmäisenä pääpuhujana oli professori Päivi Tynjälä Jyväskylän yliopistosta. Hän tarkasteli puheessaan, miten luovuutta ja innovatiivisuutta voidaan kehittää yliopisto- ja korkeakouluopetuksessa. Hän määritteli luovuutta individualistisesta ja sosiokulttuurisesta näkökulmasta ja esitti integroivan pedagogisen mallin (model of integrative pedagogy) sovelluksia opetusharjoittelussa, mentorikoulutuksessa ja opiskelutaitojen oppimisessa. Malli tarjoaa erinomaisen teoreettisen viitekehyksen opetusharjoittelun tutkimukselle.

 

Iltapäivällä oli tutkimuspaperien rinnakkaissessiot, joissa aiheina olivat muun muassa opintomenestykseen vaikuttavat tekijät, tuutorointi, jatko-opinnot ja ohjaus, yliopiston opettajien pedagoginen kehittyminen ja hallinnollisten mallien vaikutus opetukseen ja oppimiseen. Sessiot etenivät kolmena rinnakkaisena istuntona, ja jokaiseen riitti innokkaita kuulijoita. Yhdessä seuraamassamme sessiossa kannettiin jopa lisää tuoleja kuulijoille. Sessioiden jälkeen esiteltiin tutkimuspostereita ja innovatiivisia opetuspostereita, joihin tutustuttiin nauttien samalla kahvia, teetä ja ihania virolaisia leivonnaisia. Ensimmäisen päivän päätteeksi Tallinnan yliopistolaiset olivat järjestäneet konferenssin osallistujille aktivoivan ja innovatiivisen vuorovaikutustaitoja kehittävän tapahtuman.

 

Toinen konferenssipäivä alkoi kolmella tutkimuspaperien rinnakkaissessiolla. Istunnoissa esiteltiin opiskelijoiden kokemuksia opiskelusta ja oppimisesta, sitoutumista opintoihin ja oppimisen arvioinnin uusia innovaatioita. Päivän ensimmäisenä kutsupuhujana oli Suomen akatemian tutkija Erika Löfström, joka puhui uudenlaisista laadullisista aineistoista, metafora- ja visuaalisista aineistoista, joilla voidaan tutkia opettajan identiteettiä, emootioita ja opetusta koskevia uskomuksia. Hän toi esiin aineistojen haasteellisuuden ja ongelmallisuuden tutkimusaineistoina, mutta myös niiden tarjoamat uudet ja kiinnostavat näkökulmat. Iltapäivällä toisena kutsupuhujana oli Tallinnan yliopistosta Kristina Krabi, joka kuvaili ensin akateemista identiteettiä koskevaa tutkimustaan ja saamiaan tutkimustuloksia ja sitten yllätti kuulijansa johdattamalla meidät kerrosta ylemmäs aulatilaan, jossa ensin pareittain ja sitten yhdessä keskustelimme ja pohdimme omaa akateemista identiteettiämme, sitä, missä olemme nyt ja millaista identiteettiä kohden haluamme suuntautua. Toinen konferenssipäivä päättyi ikimuistoiseen konferenssi-illalliseen. Illallisen alkaessa saimme kuunnella tiukujen ja kellojen orkesterisoittoa. Orkesteri oli The Arsis Youthe Ensemble (ks. http://www.arsis.ee/en/introduction/news-and-events), ja sitä johti kapellimestari Aivar Mäe.

 

Kuva 1

 The Arsis Youthe Ensemble tarjosi unohtumattoman elämyksen konferenssi-illallisella.

(Kuva: Anne Nevgi)

 

Perjantaiaamu valkeni aurinkoisena, ja päivä alkoi kolmella rinnakkaisella tutkimuspaperisessiolla. Pientä konferenssiväsymystä oli jo havaittavissa, mutta silti kaikkiin kolmeen sessioon osallistuttiin innostuneesti. Konferenssin viimeisenä kutsupuhujana oli David Gijbels Antwerpenin yliopistosta. Hän johti meidät pohtimaan uusia mahdollisuuksia ja avauksia oppimisen lähestymistapojen ja opiskelustrategioiden tutkimuksessa. Hänen puheensa keskeinen käsite oli learning patterns, jolla tarkoitetaan oppimisen lähestymistapojen, opiskelutyylien ja -strategioiden muodostamaa yhtenäistä kokonaisuutta. Puheessaan hän toi esiin, miten tutkimus on siirtymässä muuttujapohjaisesta analyysistä yksilöiden välisten erojen tunnistamiseen.

 

Gijbelsin esitys herätti konferenssin loppuhuipentumaksi kiivasta keskustelua teemasta, joka oli havaittavissa monissa esityksissä jo aiemmin. Yliopistopedagogisen tutkimuksen ehkä tunnetuin ja käytetyin teoria pinta- ja syväoppimisesta haastaa tutkijat: miten mitata yksilön oppimisen lähestymistapoja sekä muutosta eri ajankohdissa? Perinteiset lomakekysymykset eivät tunnu mittavälineenä antavan tutkijoiden tänä päivänä toivomia tietoja oppimisesta.

 

Konferenssin päätöstilaisuudessa palkittiin konferenssin paras tutkimuspaperin esittäjä. Palkinnon sai Jenna Tuomainen, joka oli esittänyt tutkimuspaperin Balancing between engagement and disengagement during a PhD process. Tutkimuspaperin olivat kirjoittaneet Jenna Tuomainen, Kirsi Pyhältö ja Kirsti Lonka. Kaksi muuta tutkimuspaperia oli myös asetettu ehdolle: Äli Leijenin Lifelong learners in PhD programs in Estonia: how to better support their studies?, jossa olivat kirjoittajina esittäjän lisäksi Aivar Ots ja Margus Pedaste, sekä Carolien van Soomin Profiling freshmen students at risk in science and technology: academic motivation, self-concept and early academic achievement, jonka esittäjä oli laatinut Vincent Donchen kanssa. Parhaan tutkimuspaperin palkinto annettiin ensimmäistä kertaa SIG Higher Education -konferenssissa ja käytäntöä tullaan jatkamaan seuraavissa tapaamisissa. Konferenssin tieteellinen toimikunta valitsi tutkimuspaperit ehdolle ja arvioi ne. Toimikunnan jäsenet jääväsivät itsensä oman maansa paperin arvioinnista.

 

Konferenssista poistui väsyneitä mutta tyytyväisiä osallistujia. Saamamme palautteen perusteella konferenssin kutsupuheet, tutkimuspaperit ja posterit olivat korkeatasoisia ja kiinnostavia. Konferenssin onnistumiseen vaikuttivat myös tallinnalaisten kollegoiden erinomaiset käytännön järjestelyt, joista kahvi- ja lounastauoilla nautitut ihanat leivonnaiset ja monipuoliset ruoat ovat esimerkki. Ne kertovat virolaisesta vieraanvaraisuudesta ja taidosta ilahduttaa konferenssivieraita. Konferenssi viritti mukavasti syyskauteen ja antoi uutta pontta tehdä tutkimusta.

 

Anne Nevgi toimii Yliopistopedagogiikka-lehden toimitusneuvoston puheenjohtajana ja yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston Yliopistopedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikössä. Mari Murtonen toimii Yliopistopedagogiikka-lehden päätoimittajana ja yliopistotutkijana Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella.

 

PDF

No comments yet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s