Skip to content

Educational developers give it away!

9.12.2014

Matti Lappalainen & Markku Ihonen

E-PF-Kongressit ja uutiset

“Peda-forumeiden Peda-forumin” ICED:n konferenssi kokosi kesäkuussa Tukholmaan noin 600 opettajaa ja opetuksen kehittäjää. Suomesta osallistujia oli noin 30. Innostuneessa ilmapiirissä korostui kiinnostus kollegojen työhön ja tutkimukseen eri puolilla maailmaa. ICED (International Consortium for Educational Development) on kansallisten opetuksen kehittämisverkostojen organisaatio. Se julkaisee International Journal for Academic Development (IJAD) -lehteä ja järjestää konferenssin joka toinen vuosi.

Pohjoismaisittain oli hienoa, että järjestäjät hyödynsivät runsaasti ”paikallisia” pohjoismaisia asiantuntijoita. Konferenssin ensimmäisenä keynote-esityksenä kuultiin professori Sari Lindblom-Ylänteen alustus ”Academic emotions of students and teachers”, joka herätti runsaasti mielenkiintoa ja keskustelua. Opiskelijat ja heidän oppimisensa ovat olleet tutkijoiden mielenkiinnon kohteina jo pitkään, mutta Lindblom-Ylänne on tutkimusryhmineen kiinnittänyt huomiota myös siihen, mitä tuntemuksia opettajilla on opetusta kohtaan.

Norjasta oli mukana korkeakoulutuksen ja sen muutoksen pitkän linjan tutkija professori Bjørn Stensaker. Hänen työnkuvansa on muuttunut perinteisestä akateemisesta tutkijasta kohti opetuksen kehittämistä. Stensaker hämmästeli konferenssin yhteisöllistä ilmapiiriä ja eetosta: ”You really give it away!”  Tämä oli viittaus opetuksen kehittämisen elävän legendan, professori Graham Gibbsin alustukseen, jossa hän mm. luonnosteli tekstiä opetuksen kehittäjien puskuritarraksi: ”Educational developers give it away.” Stensakerin mukaan tällainen avoin keskinäinen jakaminen ei enää välttämättä kuulu muihin akateemisiin yhteisöihin.

Innostunut ilmapiiri olikin käsin kosketeltava. Osallistujat olivat kiinnostuneita toisistaan, toisten työstä ja sen haasteista, toisten tutkimuksesta ja erilaista tavoista toteuttaa korkeakoulutusta ja opetuksen kehittämistä eri puolilla maailmaa.

Kyynisyys, joka kokeneiden toimijoiden puheissa usein vilahtaa, jäi taka-alalle. Pelkkää hymistelyä ja selkään taputtelua ei konferenssi kuitenkaan ollut, vaan terveelle kriittisyydelle oli tilaa.

 

 

groccia_pekkarinen_hirsto
James Groccia (Auburn University), Virve Pekkarinen (Aalto-yliopisto) ja Laura Hirsto (HY) vaihtoivat kuulumisia risteilyllä.

Lampinen, Kortekangas-Savolainen
Maija Lampinen (Aalto-yliopisto) ja Outi Kortekangas-Savolainen (TY) konferenssitauolla.

Tutkijakoulutuksen kehittäminen mielenkiinnon kohteena

Tutkijakoulutuksen kehittäminen on ollut hyvin esillä ICED-konferensseissa jo monta kertaa, niin nytkin. Esillä oli mm. ohjaajien koulutus. Yliopistopedagoginen koulutus on jo vakiinnuttanut asemansa. Nyt kiinnitetään yhä enemmän huomiota myös ohjaukseen ammatillisena toimintana. Tämä koskee ohjausta niin kandidaatti-, maisteri- kuin tohtoriopinnoissa: vaikka ohjauksessa eri tasoilla on eroja, on siinä myös paljon yhteistä. Samoilla kursseilla voikin käydä opettajia näistä kaikista vaiheista. Esiseminaarissa käytiin läpi mm. Århusin yliopiston ohjauksen kehittämistä. Siellä ohjauskurssit ovat edellytyksenä pääsylle ohjaajaksi tohtoriohjelmaan.

Århusin ohjaajakoulutuksen toteuttamistavat ja onnistumiset kuulostivat tutuilta yliopistopedagogiikkakursseilta: opiskelun keskiössä ovat autenttiset aineistot, kuten todelliset tutkimussuunnitelmat, kirjoitetut palautteet, vertaistuki ja -palaute sekä oman ohjauksen videointi (usein ohjaajalla on vääristynyt käsitys omasta ohjaustoiminnasta – parhaiten uskotaan, kun itse nähdään omaa toimintaa). Ohjaajakoulutus saa yleensä hyvät palautteet ja osallistujat suosittelevat sitä kollegoilleen.

Reiman, Ihonen
Tiiviin kansainvälisen verkostoitumisen ohessa oli hyvä välillä hengähtää tutussa seurassa Tukholman kaupungintalon portailla: Kirsi Reiman (TTY) ja Markku Ihonen (TaY).

Hlenga, Leibowitz ym
Mandy Hlenga (vas.), Brenda Leibowitz, Clever Ndebele ja Vivian Bozalek kertoivat Matti Lappalaiselle (TY), että heidän järjestämänsä seuraava ICED-konferenssi Etelä-Afrikassa marraskuussa 2016 onnistuu vähintään yhtä hienosti kuin Ruotsissakin.

Puhtia puuhiin, varoittavia esimerkkejä, ideoita arkeen

Runsaasta konferenssitarjonnasta on vaikea nostaa esille selkeitä painopisteitä. Tämänkään konferenssin varsinainen anti ei loppujen lopuksi ehkä niinkään ollut uudessa tiedossa eikä uusissa ideoissa. Olennaista on pysyä tietoisena siitä, mitä maailmassa on meneillään ja mitkä asiat keskusteluttavat. Esillä olivat mm. ”compressed courses” eli tiivistetyt kurssit, joilla samat asiat pyritään opettamaan esim. teknologiaa hyödyntäen yhä lyhyemmässä ajassa. Mikäli uudistukset tehdään hallinnollisista (säästö)tavoitteista lähtien ilman perusteellista pedagogista pohdintaa, on vaarana laadusta tinkiminen.

Konferenssi antoi pohdittavaa myös Peda-forumille. Tutkijakoulutuksen kehittämiseen on Suomessakin kiinnitetty viime vuosina erityistä huomiota. Peda-forum -päivillä on ollut jonkin verran siihen liittyviä esityksiä, mutta jatkossa myös Peda-forum voisi ehkä toimia yhä selkeämmin ympäristönä, joka saattaisi tutkijakoulutuksen kehittäjät yhteen muiden koulutuksen kehittäjien kanssa.

Toivottavasti konferenssin monipuolinen anti innoittaa osallistujia pitkän lukuvuoden keskellä ja heijastuu ideoina, energiana ja käytäntöjen kyseenalaistamisena ja kehittämisenä myös heidän lähiympäristöönsä. Konferenssin tallennetut keynote-esitykset ovat hyvää virikemateriaalia esimerkiksi henkilöstökokouksiin ja kehittämispäiviin kaikille opetuksen kehittämisestä kiinnostuneille.

Matti Lappalainen on johtava suunnittelija Turun yliopiston yliopistopedagogiikan yksikössä. Markku Ihonen on Tampereen yliopiston opetuksen kehittämispäällikkö.

Lisätietoa

Konferenssin verkkosivut: http://www.iced2014.se/

Konferenssin keynote-alustusten videotaltioinnit: https://www.youtube.com/watch?v=oBqHYDCvt4A&list=PL87ADN0C2pAOzSfBqLseD8zFvw3IYA-GF

PDF

2 kommenttia leave one →
  1. mattitapani permalink
    8.1.2015 16.35

    Peda-forumilla ei nykyisin ole sähköpostilistansa lisäksi muuta keskustelufoorumia. Kevään aikana verkoston yliopistokohtaiset yhdyshenkilöt miettivät mm. eri vaihtoehtoja tuohon tarkoitukseen. Osin tästä syystä kokeilumielellä laitoin juuri viestin kaikille ICED-konferenssiin osallistuneille suomalaisille pyytäen heitä tämän kommenttitoiminnon avulla kertomaan omia mietteitään tapahtumasta. Katsotaan, innostuuko joku jakamaan kokemuksiaan! Samalla saamme yhden, joskin kovin spesifin, esimerkin siitä, voisiko kommenttitoimintoa jatkossa yrittää hyödyntää nykyistä tehokkaammin. Ja tietysti kaikki saavat esittää artikkelin virittämiä ajatuksia! 😉 Terv. Matti Lappalainen, Peda-forumin vt.koordinaattori

  2. Virve Pekkarinen permalink
    27.1.2015 15.43

    Vuoden 2014 ICED-konferenssi oli positiivinen kokemus sekä oman tutkimuksen näkökulmasta (sain hyviä kehittämisehdotuksia ja kysymyksiä) että muilta oppimisen näkökulmasta. Konferenssissa oli mahdollisuus tavata runsain määräin erityisesti skandinaavisia kollegoja ja keskustella heidän kanssa siitä, mitä missä tehdään tällä hetkellä opetuksen kehittämisen saralla. Kannatti ehdottomasti lähteä ja voin suositella kaikille opetuksen kehittämisestä ja tutkimisesta kiinnostuneille! T. Virve Pekkarinen, Aalto-yliopisto

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s